Tak naciągają nas w barach i restauracjach. Na co warto zwrócić uwagę, gdy wybierzemy się do lokalu?

Zaczęły się wakacje, bary i restauracje. szczególnie te działające w miejscach turystycznych są gotowe na szturm klientów, których nie brakuje, mimo wysokich cen spowodowanych inflacją. Niestety, wciąż istnieją miejsca, które próbują naciągać swoich gości. Jak się nie dać? Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji po przeprowadzonych kontrolach w lokalach gastronomicznych opublikował listę najczęstszych nieprawidłowości.

Kontrole prowadzono w 2021 roku i objęły one łącznie 360 placówek gastronomicznych
(w tym 2 stacje paliw prowadzące działalność gastronomiczną i handel detaliczny), z czego w 178 z nich (49,4%) odnotowano nieprawidłowości polegające na:

  • Zaniżonej pojemności napojów alkoholowych, co skutkowało zapłatą wyższej ceny przez konsumenta (w granicach od 0,70 zł do 13,20 zł) – 9 placówek,
  • Zaniżonej wadze oferowanych potraw (kupujący płacił od 1,03 zł do 8,43 zł więcej) – 11 placówek,
  • Użyciu do przygotowania dania innego składnika, niż wymieniony w menu (ryba limanda żółtopłetwa zamiast soli, ser „Fawita” w miejsce sera „Feta”, krem dekoracyjny zamiast bitej śmietany, sery twarde zamiast parmezanu, sery wędzone zamiast oscypka, baranina zamiast jagnięciny, zamiast szynki parmeńskiej inne szynki surowo wędzone) w 31 zakładach,
  • Doliczeniu do rachunku opakowania do produktu, którego konsument faktycznie nie otrzymał – 2 placówki, oraz w 1 zakładzie herbaty, która była składnikiem zapłaconego zestawu,
  • Różnicach na niekorzyść konsumenta między ceną uwidocznioną w jadłospisie, a pobraną w kasie – w 3 placówkach.
  • W jadłospisach nie uwidoczniono ilości 6 289 potraw i napojów oferowanych
    do sprzedaży (22%) – 152 placówki,
  • Przy 449 rodzajach potraw, wyrobów i towarów oferowanych do sprzedaży w opakowaniach jednostkowych (napoje bezalkoholowe, artykuły mleczarskie) nie uwidoczniono informacji cenowych – 20 placówek,
  • Nie uwidocznienie cen jednostkowych 714 napojów alkoholowych i bezalkoholowych oraz ilości potraw sprzedawanych na sztuki – 36 placówek,
  • W 1 zakładzie w jadłospisach nie uwidoczniono informacji o doliczaniu do rachunków
    10% kosztu serwisu.

Co powinno nas zaniepokoić, jeśli wybieramy się do lokalu gastronomicznego?

  • Zwróć uwagę na czystość w lokalu i to nie tylko w odniesieniu do obrusów, naczyń, czy
    sztućców, ale i podłogi, elementów wystroju i toalet;
  • Sprawdź, czy w miejscu ogólnodostępnym – wewnątrz lub na zewnątrz lokalu – umieszczony został cennik. Jest to o tyle ważne, że sprzedawcy kształtują swoje ceny swobodnie – przepisy prawa nie określają cen maksymalnych;
  • Pamiętaj, że cenniki potraw i napojów muszą zawierać aktualne informacje umożliwiające identyfikację ceny z potrawą lub wyrobem;
  • Sprawdź, czy cena uwidoczniona na wywieszce, w cenniku lub karcie menu jest zgodna
    z podaną na paragonie;
  • Sprawdź, czy do rachunku nie został doliczony produkt, który nie został zamówiony
    lub napiwek, o którym wcześniej nie informowano;

Urząd Ochrony Konsumenta i Konkurencji radzi również, jakie mamy, gdy jesteśmy gośćmi lokalu gastronomicznego:

  • Pamiętaj, że złożone zamówienie to nic innego, jak zawarcie umowy, a więc klient jest zobowiązany do zapłaty za produkt, natomiast lokal gastronomiczny do wykonania usługi – podania takiego posiłku jaki został zamówiony;
  • Od osoby, która przyjęła zamówienie, możesz wymagać, by poinformowała Cię o czasie, w którym zamówienie zostanie zrealizowane;
  • Jeśli zaserwowane danie jest nieświeże, można odstąpić od umowy, a w przypadku gdy należność już została uiszczona wcześniej – można domagać się zwrotu pieniędzy;
  • Gdy wizyta w lokalu zakończyła się zatruciem pokarmowym należy zgłosić sprawę do miejscowej stacji sanitarno-epidemiologicznej;
  • Informacja związana z niewłaściwą, czyli nierzetelną obsługą może być zgłaszana bezpośrednio do właściwego wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej lub do UOKiK. Informacje od konsumentów są zawsze weryfikowane w pierwszej kolejności, nawet w przypadku kontroli planowych inspektorzy Inspekcji Handlowej typują przede wszystkim placówki, których dotyczyły sygnały konsumentów;
  • Informacja związana z niewłaściwą jakością serwowanych potraw powinna być zgłoszona do bezpośrednio do właściwego wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) lub Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (GIJHARS).

Nieuczciwi właściciele lokali gastronomicznych w ramach prowadzonych kontroli zostali ukarani mandatami, w niektórych przypadkach sprawy trafiły do sądu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj